-
Dane finansowe
2014 r. upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek branży paliwowej. Podejmowane przez nas decyzje i kroki udowodniły, że potrafimy szybko dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Wyniki segmentów
Przyjęty przez nas model zarządzania segmentowego wpływa na sprawność funkcjonowania oraz zapewnienie synergii kosztowej i przychodowej w skali całej organizacji.
-
List Wiceprezesa Zarządu
Rok 2014 upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek z branży paliwowej. Kroki poczynione przez Grupę Kapitałową LOTOS udowodniły, że potrafimy szybko podejmować decyzje pomagające dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Otoczenie biznesowe
Kluczowym czynnikiem, który w 2014 r. w sposób istotny oddziaływał na rynek naftowy zarówno na świecie, jak i w Polsce, a tym samym miał znaczący wpływ na wyniki Grupy Kapitałowej LOTOS, były notowania ropy naftowej i podążające za nimi notowania produktów naftowych.
-
Cele strategiczne
Strategia Grupy Kapitałowej LOTOS zakłada umacnianie naszej pozycji jako silnej, innowacyjnej i efektywnie rozwijającej się firmy, która odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski.
-
Model działania
Nasza działalność koncentruje się na wydobyciu i przerobie ropy naftowej oraz hurtowej i detalicznej sprzedaży produktów naftowych, do których należą: paliwa (benzyna bezołowiowa, olej napędowy i lekki olej opałowy), ciężki olej opałowy, asfalty, paliwo lotnicze, benzyna surowa, gaz płynny propan-butan (LPG) i oleje bazowe.
-
Szanse i ryzyka
W Grupie Kapitałowej LOTOS identyfikujemy ryzyka we wszystkich obszarach działalności. Najbardziej znaczące z punktu widzenia naszego funkcjonowania są ryzyka o charakterze finansowym oraz z obszaru poszukiwań i wydobycia. W analizie ryzyka uwzględniamy czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem.
-
Podstawowe dane 2014
Pod względem przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2014 r. na poziomie ok. 28,5 mld zł zajmujemy 4. miejsce w grupie 500 największych firm w Polsce.
Dane operacyjne segmentu produkcji i handlu - kwartalnie
Reset Sortuj rosnąco Sortuj malejąco |
1Q08 |
2Q08 |
3Q08 |
4Q08 |
1Q09 |
2Q09 |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
2Q10 |
3Q10 |
4Q10 |
1Q11 |
2Q11 |
3Q11 |
4Q11 |
1Q12 |
2Q12 |
3Q12 |
4Q12 |
1Q13 |
2Q13 |
3Q13 |
4Q13 |
1Q14 |
2Q14 |
3Q14 |
4Q14 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wykorzystanie projektowych mocy wytwórczych rafinerii | % | 103,1 | 102,9 | 104,3 | 102,2 | 97,3 | 97,9 | 101,1 | 103,1 | 102,7 | 81,1 | 85,7 | 84,0 | 86,2 | 99,7 | 92,1 | 89,2 | 86,8 | 92,2 | 98,7 | 95,8 | 89,8 | 84,4 | 90,6 | 93,1 | 87,5 | 90,8 | 91,3 | 93,9 |
(w przeliczeniu na dni pracy rafinerii) | |||||||||||||||||||||||||||||
Przerób ropy w rafinerii w Gdańsku, z tego: | tys. ton | 1.542,1 | 1.538,7 | 1.577,4 | 1.545,3 | 1.159,7 | 1.229,0 | 1.514,4 | 1.558,4 | 1.614,8 | 2.060,8 | 2.196,2 | 2.223,9 | 2.222,9 | 2.220,0 | 2.359,7 | 2.362,1 | 2.272,5 | 2.415,5 | 2.450,3 | 2.535,3 | 2.281,5 | 1.557,1 | 2.398,2 | 2.465,8 | 2.266,5 | 2.378,9 | 2.416,5 | 2.482,4 |
ropy Ural | tys. ton | 1.470,0 | 1.421,9 | 1.379,4 | 1.372,3 | 1.024,8 | 1.183,7 | 1.484,7 | 1.305,6 | 1.412,6 | 1.949,5 | 1.731,1 | 1.833,4 | 1.880,9 | 1.934,9 | 2.245,8 | 2.300,9 | 2.022,9 | 2.230,5 | 2.144,4 | 2.324,6 | 1.954,7 | 1.486,4 | 2.024,1 | 2.399,2 | 2.142,9 | 2.135,6 | 2.375,9 | 2.170,3 |
ropy Rozewie | tys. ton | 55,0 | 38,1 | 20,4 | 94,9 | 35,6 | 0,3 | 0,1 | 122,1 | 83,4 | 43,6 | 41,8 | 49,0 | 32,9 | 28,7 | 51,8 | 28,5 | 36,3 | 71,6 | 46,6 | 24,3 | 32,8 | 32,3 | 44,2 | 33,0 | 44,6 | 50,1 | 28,8 | 33,2 |
ropa litewska | tys. ton | 5,8 | 9,6 | 15,3 | 17,1 | 19,3 | 20,4 | 11,6 | 16,5 | ||||||||||||||||||||
pozostałych gatunków ropy | tys. ton | 17,1 | 78,7 | 177,6 | 78,1 | 99,3 | 45,0 | 29,6 | 130,7 | 118,8 | 67,7 | 423,3 | 341,5 | 309,1 | 256,4 | 62,1 | 32,7 | 213,3 | 113,4 | 259,3 | 186,4 | 288,2 | 28,8 | 314,6 | 16,5 | 59,7 | 172,8 | 0,2 | 262,4 |
Udział ropy Ural w przerobie ropy ogółem | 95,3% | 92,4% | 87,4% | 88,8% | 88,4% | 96,3% | 98,0% | 83,8% | 87,5% | 94,6% | 78,8% | 82,4% | 84,6% | 87,2% | 95,2% | 97,4% | 89,0% | 92,3% | 87,5% | 91,7% | 85,7% | 95,5% | 84,4% | 97,3% | 94,5% | 89,8% | 98,3% | 87,4% | |
Udział ropy Rozewie w przerobie ropy ogółem | 3,6% | 2,5% | 1,3% | 6,1% | 3,1% | 0,0% | 0,0% | 7,8% | 5,2% | 2,1% | 1,9% | 2,2% | 1,5% | 1,3% | 2,2% | 1,2% | 1,6% | 3,0% | 1,9% | 1,0% | 1,4% | 2,1% | 1,8% | 1,3% | 2,0% | 2,1% | 1,2% | 1,3% | |
Udział ropy litewskiej w przerobie ropy ogółem | 0,3% | 0,6% | 0,6% | 0,7% | 0,9% | 0,9% | 0,5% | 0,7% | |||||||||||||||||||||
Udział pozostałych gatunków ropy w przerobie ropy ogółem | 1,1% | 5,1% | 11,3% | 5,1% | 8,6% | 3,7% | 2,0% | 8,4% | 7,4% | 3,3% | 19,3% | 15,4% | 13,9% | 11,5% | 2,6% | 1,4% | 9,4% | 4,7% | 10,6% | 7,4% | 12,6% | 1,8% | 13,1% | 0,7% | 2,6% | 7,3% | 0,0% | 10,6% | |
Uzyski | |||||||||||||||||||||||||||||
Benzyny | tys. ton | 275,4 | 322,0 | 322,7 | 325,4 | 264,9 | 269,0 | 381,8 | 366,6 | 311,8 | 371,3 | 366,9 | 375,2 | 296,4 | 342,8 | 372,3 | 363,4 | 314,0 | 370,8 | 368,0 | 388,8 | 346,6 | 237,0 | 376,5 | 388,3 | 322,6 | 340,0 | 390,4 | 367,4 |
Benzyna surowa | tys. ton | 31,3 | 74,7 | 74,8 | 23,6 | 24,4 | 51,7 | 101,4 | 80,1 | 69,4 | 104,6 | 69,8 | 68,1 | 67,2 | 80,5 | 80,6 | 91,2 | 56,7 | 57,0 | ||||||||||
Frakcja ksylenowa | tys. ton | 0,1 | 10,8 | 16,8 | 22,3 | 11,7 | 22,5 | 26,1 | 28,5 | 25,5 | 21,6 | 24,3 | |||||||||||||||||
Oleje napędowe | tys. ton | 569,8 | 655,2 | 804,0 | 891,4 | 624,8 | 737,1 | 935,0 | 927,8 | 831,8 | 1.014,8 | 1.080,9 | 1.122,9 | 1.035,5 | 1.178,4 | 1.245,3 | 1.201,8 | 1.045,5 | 1.157,6 | 1.230,0 | 1.148,3 | 1.007,7 | 810,1 | 1.242,9 | 1.216,3 | 1.048,3 | 1.145,9 | 1.146,9 | 1.114,9 |
Lekkie oleje opałowe | tys. ton | 96,2 | 56,9 | 72,7 | 109,9 | 132,9 | 65,6 | 67,3 | 120,6 | 105,8 | 46,1 | 77,0 | 152,9 | 131,5 | 64,3 | 81,4 | 127,0 | 116,5 | 47,4 | 59,3 | 115,2 | 109,1 | 38,7 | 54,3 | 82,3 | 77,0 | 38,7 | 50,0 | 89,6 |
Paliwo lotnicze JET | tys. ton | 123,5 | 121,9 | 122,5 | 126,4 | 99,2 | 91,7 | 113,8 | 65,5 | 74,3 | 58,1 | 75,2 | 51,8 | 107,6 | 101,4 | 140,6 | 113,3 | 115,0 | 153,4 | 130,7 | 130,6 | 159,3 | 66,8 | 126,5 | 117,5 | 126,0 | 169,3 | 204,3 | 188,4 |
LPG | tys. ton | 9,3 | 21,4 | 20,0 | 9,3 | 9,4 | 18,4 | 19,5 | 8,2 | 9,1 | 15,6 | 20,8 | 14,4 | 16,2 | 18,3 | 15,9 | 13,6 | 14,4 | 22,2 | 43,0 | 37,3 | 41,2 | 26,5 | 44,9 | 37,1 | 37,0 | 47,5 | 47,2 | 36,8 |
Ciężkie oleje opałowe | tys. ton | 377,4 | 145,7 | 75,2 | 187,3 | 266,8 | 74,1 | 52,9 | 166,6 | 369,4 | 275,6 | 171,9 | 348,6 | 482,5 | 245,5 | 202,9 | 215,3 | 368,9 | 258,2 | 272,8 | 306,0 | 380,3 | 207,5 | 197,9 | 334,3 | 425,1 | 299,0 | 290,3 | 392,7 |
Paliwo bunkrowe | tys. ton | 27,3 | 60,8 | 104,4 | 49,2 | -0,1 | 0,0 | 0,0 | 5,4 | 6,6 | 9,9 | 6,5 | 12,6 | 9,2 | 11,2 | 8,1 | 10,0 | 8,7 | 10,1 | 17,8 | 14,3 | 11,8 | 11,3 | 11,7 | 12,1 | 10,8 | 12,4 | 10,5 | 11,6 |
Komponenty asfaltowe | tys. ton | 65,4 | 265,1 | 311,2 | 188,5 | 61,1 | 232,5 | 297,7 | 194,4 | 55,6 | 256,1 | 334,9 | 212,3 | 95,9 | 276,8 | 337,3 | 267,6 | 78,0 | 250,2 | 241,9 | 186,6 | 63,7 | 104,5 | 256,4 | 166,9 | 45,7 | 162,1 | 187,7 | 118,3 |
Pozostałe | tys. ton | 158,7 | 140,8 | 148,9 | 148,8 | 83,5 | 88,9 | 135,1 | 132,5 | 168,2 | 186,9 | 186,1 | 204,5 | 231,2 | 212,0 | 225,7 | 244,4 | 285,5 | 234,0 | 223,9 | 244,1 | 218,3 | 148,8 | 227,1 | 245,9 | 252,0 | 249,6 | 265,9 | 274,2 |
Razem | tys. ton | 1.703,0 | 1.789,8 | 1.981,6 | 2.036,2 | 1.542,5 | 1.577,3 | 2.003,1 | 1.987,6 | 1.932,6 | 2.234,4 | 2.351,5 | 2.569,9 | 2.480,8 | 2.474,3 | 2.653,9 | 2.608,1 | 2.447,9 | 2.584,1 | 2.667,6 | 2.692,6 | 2.430,1 | 1.731,0 | 2.627,9 | 2.707,3 | 2.453,6 | 2.581,2 | 2.671,5 | 2.675,2 |