-
Dane finansowe
2014 r. upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek branży paliwowej. Podejmowane przez nas decyzje i kroki udowodniły, że potrafimy szybko dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Wyniki segmentów
Przyjęty przez nas model zarządzania segmentowego wpływa na sprawność funkcjonowania oraz zapewnienie synergii kosztowej i przychodowej w skali całej organizacji.
-
List Wiceprezesa Zarządu
Rok 2014 upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek z branży paliwowej. Kroki poczynione przez Grupę Kapitałową LOTOS udowodniły, że potrafimy szybko podejmować decyzje pomagające dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Otoczenie biznesowe
Kluczowym czynnikiem, który w 2014 r. w sposób istotny oddziaływał na rynek naftowy zarówno na świecie, jak i w Polsce, a tym samym miał znaczący wpływ na wyniki Grupy Kapitałowej LOTOS, były notowania ropy naftowej i podążające za nimi notowania produktów naftowych.
-
Cele strategiczne
Strategia Grupy Kapitałowej LOTOS zakłada umacnianie naszej pozycji jako silnej, innowacyjnej i efektywnie rozwijającej się firmy, która odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski.
-
Model działania
Nasza działalność koncentruje się na wydobyciu i przerobie ropy naftowej oraz hurtowej i detalicznej sprzedaży produktów naftowych, do których należą: paliwa (benzyna bezołowiowa, olej napędowy i lekki olej opałowy), ciężki olej opałowy, asfalty, paliwo lotnicze, benzyna surowa, gaz płynny propan-butan (LPG) i oleje bazowe.
-
Szanse i ryzyka
W Grupie Kapitałowej LOTOS identyfikujemy ryzyka we wszystkich obszarach działalności. Najbardziej znaczące z punktu widzenia naszego funkcjonowania są ryzyka o charakterze finansowym oraz z obszaru poszukiwań i wydobycia. W analizie ryzyka uwzględniamy czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem.
-
Podstawowe dane 2014
Pod względem przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2014 r. na poziomie ok. 28,5 mld zł zajmujemy 4. miejsce w grupie 500 największych firm w Polsce.

Marka
WYPOWIEDŹ
Silna marka to cenny składnik majątku firmy, który odgrywa ważną rolę jako źródło przewagi rynkowej i wzrostu jej wartości. Wyższą wartość przynoszą swoim akcjonariuszom firmy o silnych markach, kojarzone z dobrą ofertą dla klientów, uczciwym traktowaniem pracowników i pozytywnie odbieranymi programami społecznymi.
Anna Goliszewska
Dyrektor Biura Zarządzania Marką Grupy LOTOS, Lider Strategii CSR w obszarze partnerstwa z otoczeniem rynkowym w celu uzyskania wzrostu świadomości marki LOTOS jako marki społecznie odpowiedzialnej

Właściwe zarządzanie relacjami z klientami, dobre relacje z interesariuszami oraz zaangażowanie w programy społeczne może przynieść firmie wymierne korzyści, budując reputację i wizerunek marki.
Budowa wizerunku i siły marki LOTOS jest jednym ze strategicznych priorytetów Grupy LOTOS. Naszą ambicją jest kreowanie marki dynamicznej i kompetentnej, marki przyjaznej i opartej na zaufaniu klientów. Oferującej nie tylko towary i usługi najwyższej jakości, ale przede wszystkim wychodzącej naprzeciw oczekiwaniom swoich interesariuszy tak, aby i oni mogli realizować swoje własne cele i marzenia. Marka LOTOS konsekwentnie wspiera promocję marek produktowych, budując trwałe relacje z klientami, opierając je na skojarzeniach z obszarami, w których jako koncern naftowy mamy najwyższe kompetencje.
Każdy z obszarów działalności wspieramy niezależnie od tego, czy jest to strategiczny dla grupy kapitałowej Program Efektywność i Rozwój 2013-2015, czy realizowane programy społeczno-sportowe. Wiążemy markę z emocjami im towarzyszącymi, wspierając między innymi najmłodszych skoczków narciarskich w programie „Szukamy Następców Mistrza - LOTOS Cup” w ramach Narodowego Programu Rozwoju Skoków Narciarskich. Jesteśmy dumni z tego, że w minionym roku jego wychowankowie sięgnęli po najwyższe, olimpijskie laury. Ambitnym i emocjonalnie ważnym przedsięwzięciem dla marki LOTOS jest rozpoczęta współpraca z Polskim Związkiem Piłki Nożnej i wsparcie polskiej reprezentacji w piłce nożnej, której postawa i sukcesy angażują wszystkich Polaków.
Przeprowadzona w 2014 roku kampania wizerunkowa „LOTOSTORY. Poznaj świat marki LOTOS” pokazuje, jak blisko ludzi i ich potrzeb jest marka LOTOS. W naszej historii o marce połączyliśmy dużą skalę działań i prawdziwe ludzkie emocje. Chcemy, aby nasi klienci zobaczyli, że marka LOTOS to nie tylko rafineria, stacje paliw i platformy wydobywcze, ale także firma innowacyjna, pomocna i sprzyjająca ludziom w ich codziennych podróżach.
Działania te mają odzwierciedlenie w wartości marki. W 11. Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek dziennika „Rzeczpospolita”, wartość marki LOTOS została wyceniona na 1,245 mld zł. Od 2004 roku jej wartość wzrosła o ponad miliard złotych. To efekt zarówno działań, które konsekwentnie budują silną markę, jak i innowacyjnego podejścia w kreowaniu jej wizerunku. Marka umocniła swoją pozycję wśród 10 najcenniejszych polskich marek.
W ramach monitorowania kondycji marki oraz realizacji strategii społecznej odpowiedzialności mierzymy między innymi wskaźnik jej kapitału społecznego, analizujący postrzeganie marki LOTOS jako dbającej o środowisko naturalne, wspierającej kulturę i angażującej się w ważne projekty o charakterze społecznym.
Nasze podejście w budowaniu wartości i wizerunku marki LOTOS w 2014 roku zostało docenione i uhonorowane przez Superbrands, organizację nagradzającą najbardziej rozpoznawalne i najsilniejsze marki na polskim rynku, dwoma prestiżowymi tytułami: Business Superbrands - przyznawanym najsilniejszym markom biznesowym oraz Created in Poland 2013/2014 - specjalnym wyróżnieniem dla polskiej marki, która wypracowała ponadprzeciętny wizerunek, pozwalający na skuteczne konkurowanie z markami zagranicznymi.