-
Dane finansowe
2014 r. upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek branży paliwowej. Podejmowane przez nas decyzje i kroki udowodniły, że potrafimy szybko dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Wyniki segmentów
Przyjęty przez nas model zarządzania segmentowego wpływa na sprawność funkcjonowania oraz zapewnienie synergii kosztowej i przychodowej w skali całej organizacji.
-
List Wiceprezesa Zarządu
Rok 2014 upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek z branży paliwowej. Kroki poczynione przez Grupę Kapitałową LOTOS udowodniły, że potrafimy szybko podejmować decyzje pomagające dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Otoczenie biznesowe
Kluczowym czynnikiem, który w 2014 r. w sposób istotny oddziaływał na rynek naftowy zarówno na świecie, jak i w Polsce, a tym samym miał znaczący wpływ na wyniki Grupy Kapitałowej LOTOS, były notowania ropy naftowej i podążające za nimi notowania produktów naftowych.
-
Cele strategiczne
Strategia Grupy Kapitałowej LOTOS zakłada umacnianie naszej pozycji jako silnej, innowacyjnej i efektywnie rozwijającej się firmy, która odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski.
-
Model działania
Nasza działalność koncentruje się na wydobyciu i przerobie ropy naftowej oraz hurtowej i detalicznej sprzedaży produktów naftowych, do których należą: paliwa (benzyna bezołowiowa, olej napędowy i lekki olej opałowy), ciężki olej opałowy, asfalty, paliwo lotnicze, benzyna surowa, gaz płynny propan-butan (LPG) i oleje bazowe.
-
Szanse i ryzyka
W Grupie Kapitałowej LOTOS identyfikujemy ryzyka we wszystkich obszarach działalności. Najbardziej znaczące z punktu widzenia naszego funkcjonowania są ryzyka o charakterze finansowym oraz z obszaru poszukiwań i wydobycia. W analizie ryzyka uwzględniamy czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem.
-
Podstawowe dane 2014
Pod względem przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2014 r. na poziomie ok. 28,5 mld zł zajmujemy 4. miejsce w grupie 500 największych firm w Polsce.

Struktura
W skład Grupy Kapitałowej LOTOS, według stanu na 31 grudnia 2014 r. wchodziła Grupa LOTOS, jako podmiot dominujący oraz 35 spółek o profilu produkcyjnym i usługowym w tym:
- 14 spółek zależnych od Grupy LOTOS,
- 21 spółek pośrednio zależnych od Grupy LOTOS.
Skład Grupy Kapitałowej LOTOS
Nazwa podmiotu |
Siedziba |
Przedmiot działalności |
Procentowy udział Grupy LOTOS w kapitale podstawowym | |
---|---|---|---|---|
31.12.2014 | 31.12.2013 | |||
Podmiot dominujący | ||||
Grupa LOTOS S.A. | Gdańsk | Wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej (głównie paliw) oraz ich sprzedaż hurtowa | Nie dotyczy | Nie dotyczy |
Spółki bezpośrednio zależne | ||||
LOTOS Paliwa Sp. z o.o. | Gdańsk | Sprzedaż hurtowa, detaliczna paliw, lekkiego oleju opałowego, zarządzanie siecią stacji paliw LOTOS | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Gaz S.A. w likwidacji | Kraków | Spółka nie prowadzi działalności operacyjnej | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Oil S.A. | Gdańsk | Produkcja i sprzedaż olejów smarowych oraz plastyfikatorów, sprzedaż olejów bazowych | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Asfalt Sp. z o.o. | Gdańsk | Produkcja i sprzedaż asfaltów | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Kolej Sp. z o.o. | Gdańsk | Transport kolejowy | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Serwis Sp. z o.o. | Gdańsk | Działalność w zakresie utrzymania ruchu mechanicznego, elektrycznego i automatyki, usługi remontowe | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Lab Sp. z o.o. | Gdańsk | Wykonywanie analiz laboratoryjnych | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Straż Sp. z o.o. | Gdańsk | Ochrona przeciwpożarowa | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Ochrona Sp. z o.o. | Gdańsk | Ochrona mienia i osób | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Terminale S.A. (spółka posiada swoją grupę kapitałową) |
Czechowice-Dziedzice | Magazynowanie i dystrybucja paliw | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Infrastruktura S.A. (spółka posiada swoją grupę kapitałową) (1) |
Jasło | Magazynowanie i dystrybucja paliw, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi | 66,95% (2) | 100,00% |
LOTOS Petrobaltic S.A. (spółka posiada swoją grupę kapitałową) |
Gdańsk | Pozyskiwanie oraz eksploatacja złóż ropy naftowej i gazu | 99,99% (3) | 99,98% |
LOTOS Park Technologiczny Sp. z o.o. w likwidacji (4) |
Jasło | Spółka nie prowadzi działalności operacyjnej | 100,00% | 100,00% |
Infrastruktura Kolejowa Sp. z o.o. | Gdańsk | Spółka nie prowadzi działalności operacyjnej | 100,00% (5) | - |
Spółki pośrednio zależne | ||||
RCEkoenergia Sp. z o.o. (1) | Czechowice-Dziedzice | Wytwarzanie i dystrybucja energii elektrycznej, ciepła i gazu | 100,00% | 100,00% |
LOTOS Biopaliwa Sp. z o.o. | Czechowice-Dziedzice | Produkcja estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) | 100,00% | 100,00% |
Miliana Shipholding Company Ltd (spółka posiada swoją grupę kapitałową) |
Nikozja, Cypr | Magazynowanie i transport ropy naftowej oraz inne usługi w obszarze transportu morskiego oraz zarządzanie posiadanymi aktywami finansowymi | 99,99% (3) | 99,98% |
Technical Ship Management Sp. z o.o. (spółka posiada swoją grupę kapitałową) |
Gdańsk | Działalność usługowa wspomagająca transport morski; doradztwo w zakresie eksploatacji statków | 99,99% (3), (6) | 1,00% (6) |
SPV Baltic Sp. z o.o. | Gdańsk | Świadczenie usług wiertniczych na złożach ropy i gazu | 99,99% (3), (6) | 1,00% (6) |
Miliana Shipmanagement Ltd | Nikozja, Cypr | Świadczenie usług w obszarze transportu morskiego | 99,99% (3) | 99,98% |
Miliana Shipping Group Ltd (spółka posiada swoją grupę kapitałową) |
Nikozja, Cypr | Zarządzanie posiadanymi aktywami | 99,99% (3) | 99,98% |
Kambr Navigation Company Ltd | Nikozja, Cypr | Czarter statku | 99,99% (3) | 99,98% |
Petro Aphrodite Company Ltd | Nikozja, Cypr | Czarter statku | 99,99% (3) | 99,98% |
Petro Icarus Company Ltd | Nikozja, Cypr | Czarter statku | 99,99% (3) | 99,98% |
Granit Navigation Company Ltd | Nikozja, Cypr | Czarter statku | 99,99% (3) | 99,98% |
St. Barbara Navigation Company Ltd | Nikozja, Cypr | Czarter statku | 99,99% (3) | 99,98% |
Bazalt Navigation Company Ltd | Nikozja, Cypr | Czarter statku | 99,99% (3) | 99,98% |
LOTOS Exploration and Production Norge AS | Stavanger, Norwegia | Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej na norweskim szelfie kontynentalnym; świadczenie usług związanych z poszukiwaniem i wydobyciem ropy naftowej | 99,99% (3) | 99,98% |
Aphrodite Offshore Services N.V. | Curaçao | Spółka nie prowadzi działalności operacyjnej | 99,99% (3) | 99,98% |
Energobaltic Sp. z o.o. | Władysławowo | Produkcja energii elektrycznej, energii cieplnej, LPG oraz kondensatu gazowego | 99,99% (3) | 99,98% |
AB LOTOS Geonafta (spółka posiada swoją grupę kapitałową) |
Gargždai, Litwa | Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej, świadczenie usług wiertniczych | 99,99% (3) | 99,98% |
UAB Genciu Nafta | Gargždai, Litwa | Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej | 99,99% (3) | 99,98% |
UAB Manifoldas | Gargždai, Litwa | Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej | 99,99% (3) | 99,98% |
B8 Sp. z o.o. | Gdańsk |
Działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie |
99,99% (3) | 99,98% |
B8 Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością BALTIC S.K.A. | Gdańsk |
Poszukiwanie i eksploatacja złóż ropy i gazu ziemnego |
99,99% (3) | 99,98% |
Wspólne przedsięwzięcia wyceniane metodą własności | ||||
LOTOS-Air BP Polska Sp. z o.o. | Gdańsk | Handel paliwem lotniczym | 50,00% | 50,00% |
Baltic Gas Sp. z o.o. | Gdańsk | Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego i działalność usługowa wspomagająca górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego (7) | 49,995% (3) | 49,990% |
Baltic Gas spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i wspólnicy sp.k. | Gdańsk | Górnictwo ropy naftowej i gazu ziemnego | spółka osobowa |
spółka osobowa |
UAB Minijos Nafta | Gargždai, Litwa | Poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej | 49,995% (3) | 49,990% |
Ponadto Grupa LOTOS S.A. posiada 8,97% udziałów w kapitale zakładowym P.P.P.P. „NAFTOPORT” Sp. z o.o. (spółce należącej do grupy kapitałowej PERN „Przyjaźń” S.A z Płocka).
Na dzień 31 grudnia 2014 r. i 31 grudnia 2013 r. udział w ogólnej liczbie głosów posiadanych przez Grupę LOTOS w podmiotach zależnych jest równy udziałowi Grupy LOTOS w kapitałach tych jednostek.
(1) Dnia 28.01.2014 r. spółka LOTOS Terminale S.A. sprzedała posiadany cały pakiet udziałów w spółce RCEkoenergia Sp. z o.o. (28.305 udziałów) na rzecz LOTOS Infrastruktura S.A. W związku z powyższą transakcją zmieniła się struktura właścicielska spółki RCEkoenergia Sp. z o.o., tj.: LOTOS Infrastruktura S.A. (większościowy udziałowiec, 28.305 udziałów, 99,996% udział w kapitale zakładowym) i Grupa LOTOS S.A. (mniejszościowy udziałowiec, 1 udział, 0,004% udział w kapitale zakładowym).
(2) Dnia 26.11.2013 r. została podpisana umowa objęcia akcji w drodze subskrypcji prywatnej pomiędzy LOTOS Infrastruktura S.A. oraz LOTOS Terminale S.A. Na mocy ww. umowy spółka LOTOS Terminale S.A. objęła 2.962.335 szt. akcji nowej emisji serii B spółki LOTOS Infrastruktura S.A.. Dnia 07.01.2014 r. Sąd Rejonowy w Rzeszowie, XII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego na podstawie uchwały Nr 3/2013 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia LOTOS Infrastruktura S.A. z dnia 7.11.2013 r. zarejestrował podwyższenie kapitału zakładowego Spółki. Kapitał zakładowy został podniesiony z poziomu 48.000.000,- zł o 23.698.680,- zł do poziomu 71.698.680,- zł i dzieli się na 8.962.335 szt. akcji:
- 6.000.000 szt. akcji imiennych serii A, o wartości nominalnej 8,00 zł każda akcja,
- 2.962.335 szt. akcji imiennych serii B, o wartości nominalnej 8,00 zł każda akcja.
W związku z powyższym zmieniła się struktura właścicielska w Spółce, tj.: Grupa LOTOS S.A. (większościowy akcjonariusz, 6.000.000 szt. akcji serii A, 66,95% udział w kapitale zakładowym), LOTOS Terminale S.A. (mniejszościowy akcjonariusz, 2.962.335 szt. akcji serii B, 33,05% udział w kapitale zakładowym).
(3) W II kw. 2014 r. został zakończony proces przymusowego wykupu akcji spółki LOTOS Petrobaltic S.A. będących w posiadaniu osób fizycznych (przymusowy wykup akcji w trybie art. 418. Kodeksu spółek handlowych). Od 12.06.2014 r. GL S.A. jest właścicielem w sumie 9.938.913 szt. akcji spółki LOTOS Petrobaltic S.A., a od 18.06.2014r. może wykonywać prawo głosu z ostatnich wpisanych do księgi akcyjnej LOTOS Petrobaltic S.A. 286 szt. akcji (w sumie z 9.938.913 szt. akcji). Od dnia 12.06.2014 r. struktura akcyjna spółki LOTOS Petrobaltic S.A. kształtuje się jn.:
- Grupa LOTOS S.A. - 99,99% (9.938.913 szt. akcji),
- Skarb Państwa - 0,01% (1.087 szt. akcji).
(4) Dnia 20.03.2014 r. decyzją Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników spółka LOTOS Park Technologiczny Sp. z o.o. została postawiona w stan likwidacji. Od tego dnia Spółka działa jako: LOTOS Park Technologiczny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji. Dnia 08.12.2014 r. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników spółki LOTOS Park Technologiczny Sp. z. o.o. w likwidacji, na którym podjęto uchwały, m.in. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego Spółki. Na dzień 31.12.2014 r. Spółka widniała w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.
(5) Dnia 6.10.2014 r. Grupa LOTOS S.A. nabyła 100% udziałów w spółce Infrastruktura Kolejowa Sp. z o.o. od Kancelarii Prawnej Domański i Wspólnicy s.k. Zgodnie z umową Spółki z dnia 23.07.2014 r. przedmiotem działalności Spółki jest działalność usługowa wspomagająca transport lądowy. Od dnia nabycia Spółki do dnia 31.12.2014r. Spółka nie prowadziła działalności operacyjnej.
(6) Dnia 6.09.2013 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Technical Ship Management Sp. z o.o. podjęło uchwałę o obniżeniu kapitału zakładowego do 5 tys. zł, poprzez umorzenie dobrowolne 9.900 udziałów o łącznej wartości nominalnej 495 tys. zł. Dnia 06.09.2013r. pomiędzy spółkami Technical Ship Management Sp. z o.o. (nabywca) a Miliana Shipholding Company Sp. z o.o. (zbywca) została podpisana umowa sprzedaży 9.900 udziałów o łącznej wartości 495 tys. zł celem ich umorzenia. Spółka Miliana Shipholding Company Ltd posiada całkowitą kontrolę nad spółkę Technical Ship Management Sp. z o.o. Wskazany 1% udział wynika z udziałów własnych Spółki. Rejestracja obniżenia kapitału zakładowego w KRS nastąpiła dnia 23.01.2014 r. przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
(7) W 2014 r. Spółka rozpoczęła działalność operacyjną.
Grupa LOTOS, jako podmiot dominujący, pełni wśród spółek Grupy Kapitałowej LOTOS rolę integratora kluczowych funkcji zarządczych i wspierających. Realizacji zadań z tym związanych służy model zarządzania segmentowego. Segment jest to wydzielony obszar działalności biznesowej zarządzany w grupie kapitałowej przez wyznaczonego członka Zarządu Grupy LOTOS.
Przyjęty model wpływa na sprawność zarządzania oraz zapewnienie synergii kosztowej i przychodowej w skali całej organizacji. Zarządzanie segmentowe obejmuje m.in. realizację spójnej strategii, skoordynowane planowanie i kontroling, zintegrowane zarządzanie operacyjne oraz zapewnienie zachowania spójnych standardów korporacyjnych.
W Grupie Kapitałowej LOTOS wyróżniamy następujące segmenty:
Segment zarządczy
- Szef segmentu: prezes Zarządu Grupy LOTOS.
- Zadania: wzrost wartości grupy kapitałowej poprzez zarządzanie całokształtem jej działalności, w tym koordynacja opracowania strategii, definiowanie kierunków rozwoju poszczególnych obszarów biznesowych oraz koordynacja funkcji wsparcia procesowego.
Segment poszukiwawczo-wydobywczy
- Szef segmentu: wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. poszukiwań i wydobycia.
- Zadania: opracowanie strategii rozwoju działalności grupy kapitałowej w obszarze poszukiwań i wydobycia złóż ropy naftowej i gazu oraz zarządzanie i nadzorowanie działań w tym zakresie.
- Spółki: LOTOS Petrobaltic wraz z podległymi spółkami zależnymi i powiązanymi.
Segment operacyjny
- Szef segmentu: wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. produkcji i rozwoju.
- Zadania: opracowanie strategii w zakresie utrzymania i rozbudowy instalacji produkcyjnych oraz nadzór i koordynacja całokształtu spraw związanych z przerobem ropy naftowej, produkcją rafineryjną i techniką, opracowywanie założeń polityki produkcji rafineryjnej, nadzór nad sprawami związanymi z rozwojem i badaniami w obszarze produkcji, koordynacja przedsięwzięć inwestycyjnych w zakresie rozwoju technicznego i technologicznego, nadzór nad utrzymaniem wymaganej sprawności technicznej majątku, nadzór nad procesami ochrony środowiska, BHP oraz bezpieczeństwa i ochrony fizycznej.
- Spółki: LOTOS Infrastruktura wraz z podległą spółką zależną, LOTOS Lab, LOTOS Ochrona, LOTOS Serwis i LOTOS Straż.
- Zmiany w 2014 r.: Spółka LOTOS Infrastruktura nabyła pakiet udziałów w spółce RCEkoenergia od LOTOS Terminale, tworząc własną grupę kapitałową. W związku z transakcją zmieniła się struktura właścicielska RCEkoenergia, której większościowym udziałowcem stała się LOTOS Infrastruktura.
Segment handlowy
- Szef segmentu: wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. handlu.
- Zadania: opracowanie strategii handlu oraz efektywne zarządzanie sprzedażą, zaopatrzeniem w ropę i produkty naftowe oraz dystrybucją, rozwój działalności tradingowej i optymalizacyjnej.
- Spółki: LOTOS Asfalt, LOTOS Kolej, LOTOS Oil, LOTOS Paliwa i LOTOS Terminale wraz z podległą spółką zależną.
- Zmiany w 2014 r.: Spółka LOTOS Terminale sprzedała posiadany cały pakiet udziałów w RCEkoenergia na rzecz LOTOS Infrastruktura. W związku z powyższą transakcją zmieniła się struktura właścicielska RCEkoenergia, tzn. LOTOS Infrastruktura stała się większościowym udziałowcem 99,996% udziałów w kapitale zakładowym.
Segment finansowy
- Szef segmentu: wiceprezes Zarządu ds. ekonomiczno-finansowych.
- Zadania: monitorowanie realizacji strategii grupy kapitałowej oraz zarządzanie całokształtem działalności finansowej i rachunkowej, w tym opracowanie i monitorowanie strategii finansowej, podatkowej i ubezpieczeniowej, zarządzanie procesem budżetowania i kontrolingu, wypracowywanie i wdrażanie strategii zarządzania ryzykiem finansowym oraz zarządzanie całokształtem zagadnień w zakresie posiadanych aktywów oraz procesów restrukturyzacyjnych.
- Spółki: LOTOS Park Technologiczny w likwidacji, LOTOS Gaz w likwidacji wraz z podległą spółką zależną oraz zakupiona w 2014 r. Infrastruktura Kolejowa, która nie rozpoczęła działalności gospodarczej.
Dla celów związanych z analizą efektywności ekonomicznej oraz czytelną prezentacją sprawozdań finansowych, w działalności operacyjnej Grupy Kapitałowej LOTOS wyróżniono dwa główne segmenty operacyjne sprawozdawcze:
- segment operacyjny wydobywczy – obejmujący działalność w zakresie pozyskiwania i eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu ziemnego,
- segment operacyjny produkcji i handlu – obejmujący działalność spółek w zakresie wytwarzania, przetwarzania produktów rafinacji ropy naftowej, jak również ich sprzedaży hurtowej i detalicznej oraz działalność pomocniczą, transportową i serwisową.
W 2014 r. nie nastąpiły istotne zmiany w strukturze zarządczej Grupy LOTOS. Zmiany organizacyjne były konsekwencją rozpoczętego w 2013 r. Programu Efektywność
i Rozwój oraz miały na celu m. in.:
- konsolidację i optymalizację obszarów związanych z obsługą procesu zakupowego oraz spraw społecznych i kulturalnych,
- usprawnienie komunikacji w grupie kapitałowej,
- minimalizację kosztów zarządczych,
- usprawnienie raportowania segmentowego,
- wzrost decyzyjności i odpowiedzialności pionów organizacyjnych.
W strukturze organizacyjno-zarządczej Grupy LOTOS, która przedstawia podział pracy, powiązania między funkcjami i zadaniami realizowanymi w Spółce oraz ustala podporządkowanie jednostek organizacyjnych, jak również przedstawia obowiązującą hierarchię zarządzania, na koniec 2014 r. funkcjonowały następujące jednostki organizacyjne:
- 16 pionów, w tym 5 podległych bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu,
- 35 biur,
- 15 działów,
- 8 zakładów.