-
Dane finansowe
2014 r. upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek branży paliwowej. Podejmowane przez nas decyzje i kroki udowodniły, że potrafimy szybko dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Wyniki segmentów
Przyjęty przez nas model zarządzania segmentowego wpływa na sprawność funkcjonowania oraz zapewnienie synergii kosztowej i przychodowej w skali całej organizacji.
-
List Wiceprezesa Zarządu
Rok 2014 upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek z branży paliwowej. Kroki poczynione przez Grupę Kapitałową LOTOS udowodniły, że potrafimy szybko podejmować decyzje pomagające dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Otoczenie biznesowe
Kluczowym czynnikiem, który w 2014 r. w sposób istotny oddziaływał na rynek naftowy zarówno na świecie, jak i w Polsce, a tym samym miał znaczący wpływ na wyniki Grupy Kapitałowej LOTOS, były notowania ropy naftowej i podążające za nimi notowania produktów naftowych.
-
Cele strategiczne
Strategia Grupy Kapitałowej LOTOS zakłada umacnianie naszej pozycji jako silnej, innowacyjnej i efektywnie rozwijającej się firmy, która odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski.
-
Model działania
Nasza działalność koncentruje się na wydobyciu i przerobie ropy naftowej oraz hurtowej i detalicznej sprzedaży produktów naftowych, do których należą: paliwa (benzyna bezołowiowa, olej napędowy i lekki olej opałowy), ciężki olej opałowy, asfalty, paliwo lotnicze, benzyna surowa, gaz płynny propan-butan (LPG) i oleje bazowe.
-
Szanse i ryzyka
W Grupie Kapitałowej LOTOS identyfikujemy ryzyka we wszystkich obszarach działalności. Najbardziej znaczące z punktu widzenia naszego funkcjonowania są ryzyka o charakterze finansowym oraz z obszaru poszukiwań i wydobycia. W analizie ryzyka uwzględniamy czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem.
-
Podstawowe dane 2014
Pod względem przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2014 r. na poziomie ok. 28,5 mld zł zajmujemy 4. miejsce w grupie 500 największych firm w Polsce.
Skonsolidowana sprzedaż - narastająco
Reset Sortuj rosnąco Sortuj malejąco |
1Qn08 |
2Qn08 |
3Qn08 |
4Qn08 |
1Qn09 |
2Qn09 |
3Qn09 |
4Qn09 |
1Qn10 |
2Qn10 |
3Qn10 |
4Qn10 |
1Qn11 |
2Qn11 |
3Qn11 |
4Qn11 |
1Qn12 |
2Qn12 |
3Qn12 |
4Qn12 |
1Qn13 |
2Qn13 |
3Qn13 |
4Qn13 |
1Qn14 |
2Qn14 |
3Qn14 |
4Qn14 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wolumen sprzedaży | |||||||||||||||||||||||||||||
Benzyny | tys. ton | 324,7 | 668,6 | 1009,3 | 1338,8 | 279,6 | 620,5 | 971,1 | 1.311,5 | 331,3 | 702,8 | 1.088,9 | 1.453,2 | 321,9 | 691,2 | 1.080,1 | 1.445,9 | 338,1 | 692,2 | 1.090,6 | 1.508,3 | 365,2 | 662,3 | 1.090,7 | 1.513,8 | 359,3 | 705,5 | 1.111,9 | 1.521,8 |
Benzyna surowa | tys. ton | 0,0 | 0,0 | 31,3 | 105,9 | 74,8 | 98,3 | 122,8 | 174,5 | 101,4 | 181,5 | 250,9 | 355,5 | 69,8 | 137,9 | 205,1 | 285,6 | 80,6 | 171,8 | 228,5 | 285,5 | ||||||||
Reformat | tys. ton | 54,4 | 84,6 | 114,9 | 151,5 | 12,1 | 18,1 | 62,9 | 111,8 | 37,2 | 67,4 | 104,0 | 153,9 | 51,0 | 88,1 | 120,9 | 163,6 | 74,8 | 105,6 | 111,7 | 130,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 12,6 |
Oleje napędowe | tys. ton | 601,7 | 1261,5 | 2121,8 | 3022,8 | 763,1 | 1.646,2 | 2.676,4 | 3.745,7 | 885,2 | 1.852,7 | 2.985,8 | 4.106,9 | 1.052,4 | 2.217,3 | 3.478,0 | 4.745,1 | 1.021,5 | 2.217,3 | 3.441,2 | 4.592,2 | 1.025,5 | 2.077,5 | 3.230,7 | 4.370,6 | 1.134,9 | 2.278,2 | 3.426,6 | 4.572,1 |
Paliwo bunkrowe | tys. ton | 28,4 | 88,3 | 189,2 | 235,9 | 18,5 | 44,7 | 51,6 | 63,3 | 6,0 | 13,6 | 21,4 | 34,6 | 10,9 | 24,0 | 33,6 | 42,7 | 7,0 | 16,1 | 24,7 | 33,8 | 9,2 | 18,3 | 29,1 | 40,1 | 8,7 | 19,4 | 27,6 | 38,7 |
Lekki olej opałowy | tys. ton | 100,3 | 153,8 | 228 | 338,7 | 115,9 | 163,4 | 223,9 | 330,2 | 107,4 | 156,7 | 235,3 | 388,1 | 129,3 | 196,1 | 269,6 | 403,2 | 116,7 | 167,3 | 229,5 | 337,8 | 109,6 | 153,9 | 206,2 | 292,8 | 79,0 | 118,3 | 169,2 | 256,3 |
Ciężki olej opałowy | tys. ton | 340,4 | 443,9 | 501,5 | 653,4 | 229,2 | 273,6 | 302,4 | 429,5 | 320,9 | 547,7 | 681,2 | 988,0 | 417,6 | 600,1 | 747,7 | 909,9 | 309,5 | 523,1 | 775,9 | 1.075,2 | 357,7 | 554,1 | 755,7 | 1.085,9 | 426,8 | 725,9 | 1.022,5 | 1.419,0 |
Paliwo JET A-1 | tys. ton | 122,9 | 243,5 | 365,2 | 491,9 | 89 | 187,3 | 303,7 | 365,1 | 74,2 | 136,1 | 204,3 | 250,8 | 101,7 | 214,5 | 353,7 | 456,6 | 125,9 | 268,2 | 405,5 | 542,9 | 140,0 | 218,0 | 341,6 | 450,1 | 125,4 | 297,5 | 507,0 | 692,0 |
Oleje smarowe | tys. ton | 17,5 | 40,6 | 61,8 | 77,7 | 12,5 | 34,1 | 51,6 | 68,2 | 14,3 | 33,0 | 48,1 | 62,7 | 16,1 | 33,9 | 48,7 | 64,6 | 18,1 | 35,0 | 53,0 | 69,3 | 16,9 | 37,2 | 56,0 | 72,2 | 17,7 | 35,4 | 52,1 | 67,4 |
Oleje bazowe | tys. ton | 23 | 49,3 | 71,4 | 98,1 | 19,7 | 44,3 | 80,0 | 106,1 | 30,5 | 64,4 | 92,6 | 121,5 | 39,4 | 63,9 | 100,8 | 147,9 | 38,7 | 69,3 | 115,8 | 152,2 | 50,0 | 77,0 | 113,5 | 152,0 | 47,7 | 84,6 | 131,0 | 181,6 |
Asfalty | tys. ton | 47,9 | 323,8 | 630,4 | 840 | 38 | 271,1 | 586,6 | 798,9 | 41,8 | 280,2 | 614,3 | 841,1 | 83,9 | 355,1 | 702,0 | 991,2 | 48,7 | 301,4 | 560,1 | 753,1 | 29,2 | 150,7 | 410,9 | 610,0 | 34,5 | 184,8 | 388,9 | 539,9 |
Gazy płynne | tys. ton | 43,8 | 93,9 | 159,5 | 189,3 | 40,5 | 86,8 | 124,9 | 144,3 | 16,9 | 41,4 | 70,6 | 93,2 | 23,0 | 48,0 | 72,0 | 92,8 | 21,8 | 54,4 | 113,9 | 172,6 | 52,6 | 97,5 | 168,1 | 220,1 | 51,4 | 123,2 | 190,2 | 238,7 |
Ropa naftowa | tys. ton | 14,3 | 44,5 | 68,3 | 91,2 | 22,7 | 51,6 | 67,8 | 90,8 | 3,2 | 6,4 | 9,5 | 12,3 | 22,6 | 29,5 | 42,7 | 72,1 | ||||||||||||
Gaz ziemny | tys. toe | 63,5 | 62,6 | 126,9 | 186,2 | ||||||||||||||||||||||||
Pozostałe produkty, towary i materiały rafineryjne | tys. ton | 28,5 | 55,5 | 84,2 | 110,7 | 26,9 | 55,6 | 92,0 | 123,9 | 33,7 | 77,7 | 123,0 | 161,0 | 145,1 | 191,2 | 243,9 | 291,8 | 84,9 | 237,8 | 279,4 | 343,6 | 65,0 | 101,9 | 166,7 | 234,1 | 70,4 | 139,8 | 202,4 | 274,8 |
Razem | tys. ton | 1733,5 | 3507,3 | 5537,2 | 7548,8 | 1645 | 3.445,7 | 5.527,1 | 7.598,5 | 1.899,4 | 3.973,7 | 6.300,8 | 8.760,9 | 2.481,4 | 4.866,2 | 7.442,1 | 10.021,0 | 2.329,8 | 4.920,8 | 7.520,0 | 10.157,6 | 2.293,9 | 4.292,7 | 6.783,8 | 9.339,6 | ||||
Skonsolidowana sprzedaż netto | |||||||||||||||||||||||||||||
Benzyny | mln zł | 1223,6 | 2649,5 | 4082,6 | 5227,4 | 956,6 | 2.355,9 | 3.779,0 | 5.079,1 | 1.331,2 | 2.876,0 | 4.447,0 | 5.978,6 | 1.417,3 | 3.157,9 | 5.028,7 | 6.851,2 | 1.807,9 | 3.720,0 | 5.818,4 | 7.653,5 | 1.736,2 | 3.247,7 | 5.292,4 | 7.169,2 | 1.671,6 | 3.451,2 | 5.390,5 | 7.045,9 |
Benzyna surowa | mln zł | 64,9 | 239,9 | 195,5 | 262,1 | 329,7 | 480,1 | 335,4 | 571,2 | 784,1 | 1.097,1 | 209,9 | 393,5 | 592,4 | 824,2 | 227,1 | 489,3 | 645,1 | 751,0 | ||||||||||
Reformat | mln zł | 111,9 | 180,9 | 250,2 | 302,1 | 17,9 | 31,3 | 116,7 | 211,6 | 78,4 | 148,8 | 230,6 | 347,7 | 135,2 | 244,2 | 344,1 | 477,3 | 267,6 | 376,4 | 398,4 | 458,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 28,7 |
Oleje napędowe | mln zł | 2193,6 | 4893,5 | 8151,7 | 11107,9 | 2340,4 | 5.120,2 | 8.498,2 | 11.744,1 | 3.097,5 | 6.811,5 | 11.119,7 | 15.557,1 | 4.556,7 | 9.824,2 | 15.663,8 | 21.950,3 | 5.303,0 | 11.272,7 | 17.584,3 | 23.577,3 | 4.877,0 | 9.967,1 | 15.739,9 | 21.114,4 | 5.019,1 | 10.133,3 | 15.352,6 | 19.979,8 |
Paliwo bunkrowe | mln zł | 50,7 | 183,9 | 398,3 | 468,1 | 23,3 | 60,4 | 72,4 | 106,9 | 11,5 | 29,2 | 44,9 | 74,5 | 27,3 | 61,4 | 87,7 | 115,9 | 23,5 | 53,1 | 82,0 | 111,3 | 29,6 | 57,2 | 91,6 | 124,7 | 26,1 | 57,7 | 82,1 | 110,0 |
Lekki olej opałowy | mln zł | 249,3 | 401,2 | 603,7 | 839,8 | 228,6 | 324,5 | 450,7 | 680,6 | 243,8 | 369,1 | 566,3 | 972,1 | 389,2 | 599,2 | 840,9 | 1.330,0 | 438,8 | 622,4 | 851,5 | 1.239,7 | 390,9 | 539,0 | 724,1 | 1.022,9 | 271,6 | 403,4 | 572,1 | 827,9 |
Ciężki olej opałowy | mln zł | 357,1 | 477,1 | 545,9 | 657,2 | 170,3 | 219,7 | 260,8 | 423,8 | 410,8 | 721,7 | 904,4 | 1.331,7 | 671,3 | 985,5 | 1.264,4 | 1.602,2 | 686,7 | 1.131,7 | 1.663,7 | 2.228,1 | 691,0 | 1.060,7 | 1.449,0 | 2.038,8 | 749,5 | 1.281,2 | 1.813,7 | 2.350,5 |
Paliwo JET A-1 | mln zł | 276,3 | 603,8 | 922,5 | 1154,4 | 144,9 | 320,8 | 532,3 | 651,9 | 152,2 | 301,8 | 458,8 | 567,5 | 292,0 | 628,3 | 1.051,3 | 1.401,0 | 437,9 | 923,3 | 1.397,1 | 1.859,9 | 468,2 | 714,8 | 1.128,6 | 1.476,8 | 386,3 | 911,5 | 1.546,6 | 2.044,3 |
Oleje smarowe | mln zł | 78,3 | 192,5 | 299,7 | 368,8 | 64 | 168,2 | 251,7 | 316,4 | 63,0 | 157,3 | 244,1 | 329,7 | 78,1 | 174,8 | 259,1 | 350,8 | 96,2 | 195,3 | 299,8 | 391,1 | 92,3 | 207,4 | 313,2 | 404,0 | 93,5 | 188,3 | 284,1 | 368,9 |
Oleje bazowe | mln zł | 50 | 113,8 | 185,3 | 287,3 | 36,7 | 81,3 | 160,0 | 219,9 | 71,5 | 165,5 | 256,1 | 353,3 | 128,6 | 225,9 | 379,9 | 551,8 | 139,2 | 274,6 | 444,6 | 568,8 | 151,8 | 247,4 | 367,8 | 485,9 | 148,1 | 271,6 | 428,4 | 580,3 |
Asfalty | mln zł | 55,1 | 378,9 | 795 | 1093,4 | 41,1 | 328,4 | 786,4 | 1.109,2 | 53,9 | 410,8 | 927,2 | 1.278,6 | 128,7 | 616,8 | 1.289,7 | 1.912,4 | 107,1 | 700,9 | 1.292,2 | 1.730,3 | 51,9 | 299,8 | 839,0 | 1.246,1 | 68,3 | 370,2 | 772,4 | 1.055,8 |
Gazy płynne | mln zł | 119,6 | 250,7 | 387,6 | 492 | 77,7 | 159,4 | 245,0 | 299,2 | 50,0 | 115,6 | 199,6 | 271,4 | 74,1 | 159,0 | 240,8 | 319,5 | 79,1 | 193,3 | 382,0 | 561,5 | 146,4 | 265,7 | 457,8 | 620,8 | 153,4 | 345,7 | 551,8 | 692,1 |
Ropa naftowa | mln zł | 0,0 | 38,0 | 103,8 | 163,5 | 224,3 | 62,8 | 134,0 | 179,0 | 239,8 | 8,7 | 18,0 | 26,9 | 32,1 | 56,1 | 76,8 | 112,8 | 156,1 | |||||||||||
Gaz ziemny | mln zł | 79,8 | 100,8 | 150,8 | 218,8 | ||||||||||||||||||||||||
Pozostałe produkty, towary i materiały rafineryjne | mln zł | 48,4 | 100,3 | 164,4 | 217 | 47,1 | 96,7 | 155,8 | 218,8 | 59,0 | 136,6 | 221,8 | 290,5 | 290,0 | 382,9 | 502,0 | 598,2 | 181,3 | 565,0 | 625,6 | 767,4 | 144,4 | 232,0 | 381,2 | 518,7 | 144,6 | 298,7 | 422,4 | 554,7 |
Pozostałe towary i materiały | mln zł | 15,6 | 31,9 | 67,6 | 99,6 | 21,9 | 42,8 | 89,2 | 130,6 | 22,2 | 50,3 | 100,7 | 158,8 | 22,0 | 56,5 | 119,6 | 213,6 | 30,8 | 57,2 | 111,8 | 181,2 | 66,1 | 138,7 | 222,7 | 301,0 | 72,6 | 158,8 | 247,4 | 330,6 |
Usługi | mln zł | 19,2 | 48,7 | 75,7 | 102,7 | 21,7 | 48,3 | 77,4 | 113,5 | 33,9 | 75,3 | 122,2 | 171,9 | 58,7 | 118,0 | 182,5 | 249,6 | 68,3 | 142,0 | 209,6 | 281,6 | 67,1 | 148,4 | 221,2 | 304,7 | 70,9 | 158,0 | 246,2 | 331,9 |
Inne korekty * | mln zł | -2 | -7 | -12,6 | -2,5 | -10,7 | -16,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | -3,4 | -5,5 | -14,0 | -17,1 | -0,6 | -2,4 | -8,0 | -12,5 | 1,2 | 0,5 | 1,3 | -8,0 | |||||
Akcyza i opłata paliwowa | mln zł | -1285,2 | -2720,3 | -4374 | -6123 | -1473,1 | -3.182,7 | -5.162,7 | -6.984,6 | -1.774,0 | -3.721,9 | -5.980,9 | -8.260,5 | -1.987,5 | -4.303,9 | -6.853,6 | -9.368,5 | -2.229,9 | -4.711,2 | -7.324,9 | -9.819,3 | -1.953,5 | -4.238,8 | -6.747,3 | -9.074,5 | -2.062,8 | -4.320,7 | -6.694,2 | -8.917,4 |
Razem przychody ze sprzedaży | mln zł | 3561,5 | 7779,4 | 12543,6 | 16294,7 | 2716,6 | 6.164,5 | 10.296,5 | 14.321,0 | 3.904,9 | 8.647,6 | 13.927,4 | 19.662,8 | 6.515,2 | 13.296,6 | 20.894,1 | 29.259,6 | 7.832,3 | 16.216,4 | 24.785,2 | 33.111,0 | 7.177,4 | 13.296,2 | 21.092,5 | 28.597,3 | 7.177,0 | 14.376,3 | 21.926,1 | 28.501,9 |
* inne korekty do 3Qn2009 dotyczyły bonusów i nie były wcześniej rozliczane na produkty; korekta w 4Qn2011 to efekt rozliczenia rachunkowości zabezpieczeń przepływów pieniężnych