-
Dane finansowe
2014 r. upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek branży paliwowej. Podejmowane przez nas decyzje i kroki udowodniły, że potrafimy szybko dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Wyniki segmentów
Przyjęty przez nas model zarządzania segmentowego wpływa na sprawność funkcjonowania oraz zapewnienie synergii kosztowej i przychodowej w skali całej organizacji.
-
List Wiceprezesa Zarządu
Rok 2014 upłynął pod znakiem bardzo silnych wyzwań dla spółek z branży paliwowej. Kroki poczynione przez Grupę Kapitałową LOTOS udowodniły, że potrafimy szybko podejmować decyzje pomagające dostosować się do wymagającego otoczenia, aby zapewnić realizowanym projektom oczekiwany poziom opłacalności.
-
Otoczenie biznesowe
Kluczowym czynnikiem, który w 2014 r. w sposób istotny oddziaływał na rynek naftowy zarówno na świecie, jak i w Polsce, a tym samym miał znaczący wpływ na wyniki Grupy Kapitałowej LOTOS, były notowania ropy naftowej i podążające za nimi notowania produktów naftowych.
-
Cele strategiczne
Strategia Grupy Kapitałowej LOTOS zakłada umacnianie naszej pozycji jako silnej, innowacyjnej i efektywnie rozwijającej się firmy, która odgrywa znaczącą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego Polski.
-
Model działania
Nasza działalność koncentruje się na wydobyciu i przerobie ropy naftowej oraz hurtowej i detalicznej sprzedaży produktów naftowych, do których należą: paliwa (benzyna bezołowiowa, olej napędowy i lekki olej opałowy), ciężki olej opałowy, asfalty, paliwo lotnicze, benzyna surowa, gaz płynny propan-butan (LPG) i oleje bazowe.
-
Szanse i ryzyka
W Grupie Kapitałowej LOTOS identyfikujemy ryzyka we wszystkich obszarach działalności. Najbardziej znaczące z punktu widzenia naszego funkcjonowania są ryzyka o charakterze finansowym oraz z obszaru poszukiwań i wydobycia. W analizie ryzyka uwzględniamy czynniki związane ze zrównoważonym rozwojem.
-
Podstawowe dane 2014
Pod względem przychodów ze sprzedaży osiągniętych w 2014 r. na poziomie ok. 28,5 mld zł zajmujemy 4. miejsce w grupie 500 największych firm w Polsce.
Skonsolidowana sprzedaż - kwartalnie
Reset Sortuj rosnąco Sortuj malejąco |
1Q08 |
2Q08 |
3Q08 |
4Q08 |
1Q09 |
2Q09 |
3Q09 |
4Q09 |
1Q10 |
2Q10 |
3Q10 |
4Q10 |
1Q11 |
2Q11 |
3Q11 |
4Q11 |
1Q12 |
2Q12 |
3Q12 |
4Q12 |
1Q13 |
2Q13 |
3Q13 |
4Q13 |
1Q14 |
2Q14 |
3Q14 |
4Q14 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Wolumen sprzedaży | |||||||||||||||||||||||||||||
Benzyny | tys. ton | 324,7 | 343,9 | 340,7 | 329,5 | 279,6 | 340,9 | 350,6 | 340,4 | 331,3 | 371,5 | 386,1 | 364,3 | 321,9 | 369,3 | 388,9 | 365,8 | 338,1 | 354,1 | 398,4 | 417,7 | 365,2 | 297,1 | 428,4 | 423,1 | 359,3 | 346,2 | 406,4 | 409,9 |
Benzyna surowa | tys. ton | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 31,3 | 74,6 | 74,8 | 23,5 | 24,5 | 51,7 | 101,4 | 80,1 | 69,4 | 104,6 | 69,8 | 68,1 | 67,2 | 80,5 | 80,6 | 91,2 | 56,7 | 57,0 |
Reformat | tys. ton | 54,4 | 30,2 | 30,3 | 36,6 | 12,1 | 6 | 44,8 | 48,9 | 37,2 | 30,2 | 36,6 | 49,9 | 51,0 | 37,1 | 32,8 | 42,7 | 74,8 | 30,8 | 6,1 | 18,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 12,6 |
Oleje napędowe | tys. ton | 601,7 | 659,8 | 860,3 | 901 | 763,1 | 883,1 | 1.030,2 | 1.069,3 | 885,2 | 967,5 | 1.133,1 | 1.121,1 | 1.052,4 | 1.164,9 | 1.260,7 | 1.267,1 | 1.021,5 | 1.195,8 | 1.223,9 | 1.151,0 | 1.025,5 | 1.052,0 | 1.153,2 | 1.139,9 | 1.134,9 | 1.143,3 | 1.148,4 | 1.145,5 |
Paliwo bunkrowe | tys. ton | 28,4 | 59,9 | 100,9 | 46,7 | 18,5 | 26,2 | 6,9 | 11,7 | 6,0 | 7,6 | 7,8 | 13,2 | 10,9 | 13,1 | 9,6 | 9,1 | 7,0 | 9,1 | 8,6 | 9,1 | 9,2 | 9,1 | 10,8 | 11,0 | 8,7 | 10,7 | 8,2 | 11,1 |
Lekki olej opałowy | tys. ton | 100,3 | 53,5 | 74,2 | 110,7 | 115,9 | 47,5 | 60,5 | 106,3 | 107,4 | 49,3 | 78,6 | 152,8 | 129,3 | 66,8 | 73,5 | 133,6 | 116,7 | 50,6 | 62,2 | 108,3 | 109,6 | 44,3 | 52,3 | 86,6 | 79,0 | 39,3 | 50,9 | 87,1 |
Ciężki olej opałowy | tys. ton | 340,4 | 103,5 | 57,6 | 151,9 | 229,2 | 44,4 | 28,8 | 127,1 | 320,9 | 226,8 | 133,5 | 306,8 | 417,6 | 182,5 | 147,6 | 162,2 | 309,5 | 213,6 | 252,8 | 299,3 | 357,7 | 196,4 | 201,6 | 330,2 | 426,8 | 299,1 | 296,6 | 396,5 |
Paliwo JET A-1 | tys. ton | 122,9 | 120,6 | 121,7 | 126,7 | 89 | 98,3 | 116,4 | 61,4 | 74,2 | 61,9 | 68,2 | 46,5 | 101,7 | 112,8 | 139,2 | 102,9 | 125,9 | 142,3 | 137,3 | 137,4 | 140,0 | 78,0 | 123,6 | 108,5 | 125,4 | 172,1 | 209,5 | 185,0 |
Oleje smarowe | tys. ton | 17,5 | 23,1 | 21,2 | 15,9 | 12,5 | 21,6 | 17,5 | 16,6 | 14,3 | 18,7 | 15,1 | 14,6 | 16,1 | 17,8 | 14,8 | 15,9 | 18,1 | 16,9 | 18,0 | 16,3 | 16,9 | 20,3 | 18,8 | 16,2 | 17,7 | 17,7 | 16,7 | 15,3 |
Oleje bazowe | tys. ton | 23 | 26,3 | 22,1 | 26,7 | 19,7 | 24,6 | 35,7 | 26,1 | 30,5 | 33,9 | 28,2 | 28,9 | 39,4 | 24,5 | 36,9 | 47,1 | 38,7 | 30,6 | 46,5 | 36,4 | 50,0 | 27,0 | 36,5 | 38,5 | 47,7 | 36,9 | 46,4 | 50,6 |
Asfalty | tys. ton | 47,9 | 275,9 | 306,6 | 209,6 | 38 | 233,1 | 315,5 | 212,3 | 41,8 | 238,4 | 334,1 | 226,8 | 83,9 | 271,2 | 346,9 | 289,2 | 48,7 | 252,7 | 258,7 | 193,0 | 29,2 | 121,5 | 260,2 | 199,1 | 34,5 | 150,3 | 204,1 | 151,0 |
Gazy płynne | tys. ton | 43,8 | 50,1 | 65,6 | 29,8 | 40,5 | 46,3 | 38,1 | 19,4 | 16,9 | 24,5 | 29,2 | 22,6 | 23,0 | 25,0 | 24,0 | 20,8 | 21,8 | 32,6 | 59,5 | 58,7 | 52,6 | 44,9 | 70,6 | 52,0 | 51,4 | 71,8 | 67,0 | 48,5 |
Ropa naftowa | tys. ton | 14,3 | 30,2 | 23,8 | 22,9 | 22,7 | 28,9 | 16,2 | 23,0 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 2,8 | 22,6 | 6,9 | 9,2 | 29,4 | ||||||||||||
Gaz ziemny | tys. toe | 63,5 | -0,9 | 43,3 | 59,3 | ||||||||||||||||||||||||
Pozostałe produkty, towary i materiały rafineryjne | tys. ton | 28,5 | 27 | 28,7 | 26,5 | 26,9 | 28,7 | 36,4 | 31,9 | 33,7 | 44,0 | 45,3 | 38,0 | 145,1 | 46,1 | 52,7 | 47,9 | 84,9 | 152,9 | 41,6 | 64,2 | 65,0 | 36,9 | 64,8 | 67,4 | 70,4 | 69,4 | 65,0 | 72,4 |
Razem | tys. ton | 1733,5 | 1773,8 | 2029,9 | 2011,6 | 1645 | 1800,7 | 2.081,4 | 2.071,4 | 1.899,4 | 2.074,3 | 2.327,1 | 2.460,1 | 2.481,4 | 2.384,8 | 2.575,9 | 2.578,9 | 2.329,8 | 2.591,0 | 2.599,2 | 2.637,6 | 2.293,9 | 1.998,8 | 2.491,1 | 2.555,8 | ||||
Skonsolidowana sprzedaż netto | |||||||||||||||||||||||||||||
Benzyny | mln zł | 1223,6 | 1425,9 | 1433,1 | 1144,8 | 956,6 | 1399,3 | 1.423,1 | 1.300,1 | 1.331,2 | 1.544,8 | 1.571,0 | 1.531,6 | 1.417,3 | 1.740,6 | 1.870,8 | 1.822,5 | 1.807,9 | 1.912,1 | 2.098,4 | 1.835,1 | 1.736,2 | 1.511,5 | 2.044,7 | 1.876,8 | 1.671,6 | 1.779,6 | 1.939,3 | 1.655,4 |
Benzyna surowa | mln zł | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 64,9 | 175,0 | 195,5 | 66,6 | 67,6 | 150,4 | 335,4 | 235,8 | 212,9 | 313,0 | 209,9 | 183,6 | 198,9 | 231,8 | 227,1 | 262,2 | 155,8 | 105,9 |
Reformat | mln zł | 111,9 | 69 | 69,3 | 51,9 | 17,9 | 13,4 | 85,4 | 94,9 | 78,4 | 70,4 | 81,8 | 117,1 | 135,2 | 109,0 | 99,9 | 133,2 | 267,6 | 108,8 | 22,0 | 60,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 28,7 |
Oleje napędowe | mln zł | 2193,6 | 2699,9 | 3258,2 | 2956,2 | 2340,4 | 2779,8 | 3.378,0 | 3.245,9 | 3.097,5 | 3.714,0 | 4.308,2 | 4.437,4 | 4.556,7 | 5.267,5 | 5.839,6 | 6.286,5 | 5.303,0 | 5.969,7 | 6.311,6 | 5.993,0 | 4.877,0 | 5.090,1 | 5.772,8 | 5.374,5 | 5.019,1 | 5.114,2 | 5.219,4 | 4.627,3 |
Paliwo bunkrowe | mln zł | 50,7 | 133,2 | 214,4 | 69,8 | 23,3 | 37,1 | 12,0 | 34,5 | 11,5 | 17,7 | 15,7 | 29,6 | 27,3 | 34,1 | 26,3 | 28,2 | 23,5 | 29,6 | 28,9 | 29,3 | 29,6 | 27,6 | 34,4 | 33,1 | 26,1 | 31,6 | 24,4 | 27,9 |
Lekki olej opałowy | mln zł | 249,3 | 151,9 | 202,5 | 236,1 | 228,6 | 95,9 | 126,2 | 229,9 | 243,8 | 125,3 | 197,2 | 405,8 | 389,2 | 210,0 | 241,7 | 489,1 | 438,8 | 183,6 | 229,1 | 388,2 | 390,9 | 148,1 | 185,1 | 298,8 | 271,6 | 131,8 | 168,7 | 255,8 |
Ciężki olej opałowy | mln zł | 357,1 | 120 | 68,8 | 111,3 | 170,3 | 49,4 | 41,1 | 163,0 | 410,8 | 310,9 | 182,7 | 427,3 | 671,3 | 314,2 | 278,9 | 337,8 | 686,7 | 445,0 | 532,0 | 564,4 | 691,0 | 369,7 | 388,3 | 589,8 | 749,5 | 531,7 | 532,5 | 536,8 |
Paliwo JET A-1 | mln zł | 276,3 | 327,5 | 318,7 | 231,9 | 144,9 | 175,9 | 211,5 | 119,6 | 152,2 | 149,6 | 157,0 | 108,7 | 292,0 | 336,3 | 423,0 | 349,7 | 437,9 | 485,4 | 473,8 | 462,8 | 468,2 | 246,6 | 413,8 | 348,2 | 386,3 | 525,2 | 635,1 | 497,7 |
Oleje smarowe | mln zł | 78,3 | 114,2 | 107,2 | 69,1 | 64 | 104,2 | 83,5 | 64,7 | 63,0 | 94,3 | 86,8 | 85,6 | 78,1 | 96,7 | 84,3 | 91,7 | 96,2 | 99,1 | 104,5 | 91,3 | 92,3 | 115,1 | 105,8 | 90,8 | 93,5 | 94,8 | 95,8 | 84,8 |
Oleje bazowe | mln zł | 50 | 63,8 | 71,5 | 102 | 36,7 | 44,6 | 78,7 | 59,9 | 71,5 | 94,0 | 90,6 | 97,2 | 128,6 | 97,3 | 154,0 | 171,9 | 139,2 | 135,4 | 170,0 | 124,2 | 151,8 | 95,6 | 120,4 | 118,1 | 148,1 | 123,5 | 156,8 | 151,9 |
Asfalty | mln zł | 55,1 | 323,8 | 416,1 | 298,4 | 41,1 | 287,3 | 458,0 | 322,8 | 53,9 | 356,9 | 516,4 | 351,4 | 128,7 | 488,1 | 672,9 | 622,7 | 107,1 | 593,8 | 591,3 | 438,1 | 51,9 | 247,9 | 539,2 | 407,1 | 68,3 | 301,9 | 402,2 | 283,4 |
Gazy płynne | mln zł | 119,6 | 131,1 | 136,9 | 104,4 | 77,7 | 81,7 | 85,6 | 54,2 | 50,0 | 65,6 | 84,0 | 71,8 | 74,1 | 84,9 | 81,8 | 78,7 | 79,1 | 114,2 | 188,7 | 179,5 | 146,4 | 119,3 | 192,1 | 163,0 | 153,4 | 192,3 | 206,1 | 140,3 |
Ropa naftowa | mln zł | 38,0 | 65,8 | 59,7 | 60,8 | 62,8 | 71,2 | 45,0 | 60,8 | 8,7 | 9,3 | 8,9 | 5,2 | 56,1 | 20,7 | 29,7 | 43,3 | ||||||||||||
Gaz ziemny | mln zł | 79,8 | 21,0 | 50,0 | 68,0 | ||||||||||||||||||||||||
Pozostałe produkty i towary rafineryjne | mln zł | 48,4 | 51,9 | 64,1 | 52,6 | 47,1 | 49,6 | 59,1 | 63,0 | 59,0 | 77,6 | 85,2 | 68,7 | 290,0 | 92,9 | 119,1 | 96,2 | 181,3 | 383,7 | 60,6 | 141,8 | 144,4 | 87,6 | 149,2 | 137,5 | 144,6 | 154,1 | 130,0 | 132,3 |
Pozostałe towary i materiały | mln zł | 15,6 | 16,3 | 35,7 | 32 | 21,9 | 20,9 | 46,4 | 41,4 | 22,2 | 28,1 | 50,4 | 58,1 | 22,0 | 34,5 | 63,1 | 94,0 | 30,8 | 26,4 | 54,6 | 69,4 | 66,1 | 72,6 | 84,0 | 78,3 | 72,6 | 86,2 | 88,6 | 83,2 |
Usługi | mln zł | 19,2 | 29,5 | 27 | 27 | 21,7 | 26,6 | 29,1 | 36,1 | 33,9 | 41,4 | 46,9 | 49,7 | 58,7 | 59,3 | 64,5 | 67,1 | 68,3 | 73,7 | 67,6 | 72,0 | 67,1 | 81,3 | 72,8 | 83,5 | 70,9 | 87,1 | 88,2 | 85,7 |
Inne korekty* | mln zł | -2 | -5 | -5,6 | 12,6 | -2,5 | -8,2 | -5,7 | 16,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | -0,1 | -3,4 | -2,1 | -8,5 | -3,1 | -0,6 | -1,8 | -5,6 | -4,5 | 1,2 | -0,7 | 0,7 | -9,4 |
Akcyza i opłata paliwowa | mln zł | -1285,2 | -1435,1 | -1653,7 | -1749 | -1473,1 | -1709,6 | -1.980,0 | -1.821,9 | -1.774,0 | -1.947,9 | -2.259,0 | -2.279,6 | -1.987,5 | -2.316,4 | -2.549,7 | -2.514,9 | -2.229,9 | -2.481,3 | -2.613,7 | -2.494,4 | -1.953,5 | -2.285,3 | -2.508,5 | -2.327,2 | -2.062,8 | -2.257,9 | -2.373,5 | -2.223,2 |
Razem przychody ze sprzedaży | mln zł | 3561,5 | 4217,9 | 4764,2 | 3751,1 | 2716,6 | 3447,9 | 4.132,0 | 4.024,5 | 3.904,9 | 4.742,7 | 5.279,8 | 5.735,4 | 6.515,2 | 6.781,4 | 7.597,5 | 8.365,5 | 7.832,3 | 8.384,1 | 8.568,8 | 8.325,8 | 7.177,4 | 6.118,8 | 7.796,3 | 7.504,8 | 7.177,0 | 7.199,3 | 7.549,8 | 6.575,8 |
* inne korekty do 3Q2009 dotyczyły bonusów i nie były wcześniej rozliczane na produkty; korekta w 4Q2011 to efekt rozliczenia rachunkowości zabezpieczeń przepływów pieniężnych